I denne blog ser vi tilbage på den lange og kontinuerlige historie om Valtras frontlæssertraktorer. Vi fremhæver de vigtigste milepæle i den tekniske og teknologiske udvikling af traktorernes frontlæssere fra 1950'erne og frem til de moderne, teknologisk avancerede, smarte frontlæssere, som Valtra i dag tilbyder.
Frontlæsserkonceptet var allerede godt på vej i 1950'erne
Den nordiske historie om landbrugs- og industri-læssemaskiner er spektakulær - og var allerede godt i gang, da Volvo købte Bolinder Munktell i 1950. Kort efter blev de første læssemaskiner født. De var i høj grad baseret på traktordele og lignede "en traktor med en bagende". Men da de to koncepter først var skilt ad, udviklede læssemaskinerne deres egen vej og traktorerne deres egen. Begge opnåede store resultater. I landbruget begyndte frontlæsseren at dukke op i begyndelsen af 50'erne. Men med tohjulstrukne traktorer var løsningen endnu ikke rigtig klar til at erobre verden.
Valmets tre tidlige partnere dannede et godt grundlag for udviklingen af frontlæssertraktorer.
I de tidlige dage i Finland havde Valmet tre finske partnervirksomheder til at levere frontlæssere. En af disse virksomheder var Lankisen konepaja(senere Vilakone), som senere blev til det nuværende Wille Machines Oy. En anden var Syväsen konepaja (som også var kendt under navnet James), som senere blev indlemmet i Lännen Engineering. Disse virksomheder var godkendte partnere, da Valtras serie af entreprenørmaskiner blomstrede fra begyndelsen af 1960'erne til 1980'erne.
I mellemtiden blev rendegraveren, en traktor udstyret med en slags graveskovl opfundet, og den blev også meget populær i alle de nordiske lande. Der blev introduceret særlige traktormodeller af typen industritraktor, og Valmet begyndte at udvikle og sælge rendegravere, så i 1970'erne og 80'erne kunne man få traktorer, der var udstyret med både rendegraver og frontlæsser. Dette er stadig et gyldigt koncept, og i dag tilbyder Valtra Unlimited en virkelig up-to-date løsning her.
Fra 1950'erne var traktorer med frontlæsser særligt populære i Sverige.
I Sverige var historien om frontlæssere til landbrugsbrug særlig interessant. Den er stærkt centreret om Karl-Ragnar Åström, som i 1949 efter nogle eksperimenter på gårdene begyndte at producere gode maskiner oppe nordpå, i Brännland ved Umea. . I de første år af industrialiseringen skulle traktorer sendes til hans værksted, der senere blev kendt som Ålö AB, for at få monteret læssere på dem. I 1958 blev en ny idé lanceret - en læsser, der var nem at montere og afmontere på traktoren - og i 1963 var det patenterede Quicke -system helt klar til markedet. Derefter begyndte salget at boome, og i dag arbejder virksomheden under navnet JOST Umeå AB og hævder at være den førende frontlæsserfabrik i verden.
Firehjulstræk øger frontlæsserens kapacitet.
Firehjulstræk var det virkelige kick for frontlæssere, og de begyndte for alvor at vokse både i kapacitet og salgsmængder. Volvo BM Valmet 05-serien, der blev lanceret i 1982, var verdens første mellemstore traktor, der var designet som en firehjulstrukket model lige fra starten. Så denne traktor var straks en populær base for frontlæsserenheder. Fem år senere afbrød Valmet samarbejdet med den tidligere distributør Hankkija på det finske hjemmemarked og grundlagde en organisation for "direkte salg". Den nye virksomhed havde ingen værksteder i landet, så frontlæsserne skulle monteres på fabrikken.
ALO AB var allerede leverandør til Valmet, og da 1990'erne nærmede sig, blev det en meget tæt partner. Udviklerne af frontlæssere og traktorer begyndte at arbejde tæt sammen. Valmet var den første i verden til at levere komplette traktorer med integrerede frontlæssere til alle markeder. Fordelene var mange: en hurtig levering med en komplet enhed med bedre finish og maling. Alle enheder blev monteret på samme måde med samme kvalitet og dækket af én garanti. I de første år af 1990'erne udviklede Valmets kundeordresystem sig hurtigt. Skræddersyede løsninger dækkede både traktorer og læssere. Man kunne få lige det, der var brug for til en effektiv frontlæsser. De finske leverandører af læssere trak sig tilbage, selv om de beholdt deres position med niche-"industrilæssere" til tungt arbejde.
Et interessant sidespring var genindførelsen af baglæsseren i 1980'erne. Det mindede om forløberen for Volvo BM's læssemaskiner, og selv Valmet og Ålö AB byggede prototyperne til Valtras koncept med bagudkørsel. Alligevel kunne denne idé ikke flyve kommercielt, men Valmet/Valtra TwinTrac, bagudvendt kørsel, har været en succeshistorie siden den dag. I dag har mere end en femtedel af de nye Valtra N-serie traktorer TwinTrac! I øvrigt er det værd at bemærke, at der er foretaget andre mindre vellykkede undersøgelser af baglæssere, både inden for og uden for AGCO.
Mere hydraulisk output og fuld elektronisk kontrol
I 2001 skiftede Valmet til Valtra, og snart fik traktorerne et nyt design, og hvad der var endnu vigtigere for læsseren, mere hydraulisk effekt. Fuld elektronisk læsserstyring blev introduceret sammen med lanceringen af N- og T-serien.
I N-serien blev forakselpositionen rykket længere frem, hvilket gav en bedre vægtbalance og større smidighed. T-serien fulgte endelig i 2014. På det tidspunkt kunne alle Valtras vigtigste "læssermodeller" tilbyde enestående smidighed - lige så godt med eller uden frontlæsser. En ny kabine blev introduceret med "T4", som havde markedets største tagvindue. Nu kunne man selv ved "høje løft" følge lasten hele vejen op. N-serien fik det samme store udsynsvindue et år senere, efterfulgt af A-serien i 2017. Så nu var både udsynet og den hydrauliske kapacitet ikke bare god, men den bedste på markedet. At the same time the front loaders developed to be stronger, better looking, and more versatile. Following the path marked out by Valtra, AGCO sister brands started to work with our Swedish partner. But Valtra’s strength is, as it has been from the beginning, a full cover factory fitted portfolio, and also in the last 30 years, the super-simple but genial air suspended front axle. With the air-suspended front axel, you know it works - summer or winter, with full or empty bucket!
Stærke frontlæssere bliver smartere
Kan den professionelle landmand, en erfaren bruger af frontlæssere, stadig bede om mere? Valtras høje løftekapacitet på op til 4,75 meter eller 3,5 tons last og 100 til 200 l/min hydraulisk flow styret af den bedste elektroniske CANbus-betjening blev jo allerede opnået for mange år siden, takket være det gennemtænkte traktorintegrerede Valtra-design. Men der er faktisk mere, der kan gøres - et behov for Smart Farming!
Først blev den »hydrauliske assistent« introduceret. Denne Valtra-funktion bruger CAN-teknologi til at genkende, når føreren beder om højhastighedsbevægelser, og giver brugeren et boost ved automatisk at øge motorens omdrejningstal, hvilket igen skaber mere olieflow. Patenterede færdigheder blev indarbejdet. Når traktoren er i bevægelse, kan den holde kørehastigheden stabil, selv når motoromdrejningerne øges, ved at skifte ned i powershift.
Men det er på høje tid at indføre præcisionslandbrug i frontlæssere. Lige fra begyndelsen er landmandens økonomi blevet betalt af massen. Udbyttet skal måles, uanset om du sælger din høst eller fodrer kvæget med den! Så for tre år siden introducerede Valtra en løsning, der svarede på landmændenes helt grundlæggende og gamle udfordring: hvordan man kan vide, hvad vægten er!
Med Valtra Precision Lift and Load(PLL) kan du måle din løftelast eller skovllast, gemme masserne og bruge dem i alle beregninger. Uden yderligere forklaring er fordelene klare! Men det er ikke alt! Der er ingen tvivl om, at Valtra PLL har mange sikkerhedsfunktioner, som Karl-Ragnar måske har tænkt på, men nu er de her endelig. For eksempel kan du indstille højdegrænsen, når du arbejder i en bygning. Og den ultimative ergonomi forbedres med halvautomatiske bevægelser. Det kan ikke blive nemmere! Men selv i gamle dage, havde svenskerne ikke kunnet forestille sig, at man i dag ville kunne kortlægge, hvor din læsning fandt sted! Du ved, hvor de værdifulde fødevarer befinder sig, og hvor meget der faktisk er. Og ved automatisk at huske placeringen kan du selvfølgelig finde det igen, når du efter et par måneder skal bruge det igen!
Valtra tilbyder nu ekstraudstyrspakker til frontlæssere, der gør det lettere og mere omkostningseffektivt at vælge og udstyre din frontlæssertraktor. Spørg din forhandler om Valtra frontlæssere i dag.