share

For 50 år siden flyttede traktorfabrikken fra byen og ud på landet

Produktionen af Valmet-traktorer begyndte i en tidligere riffelfabrik i den finske by Jyväskylä i 1951. Kapaciteten på den oprindelige fabrik var tilstrækkelig til produktionen af traktorer helt frem til sidst i 1960'erne, hvor den første modelserie blev lanceret: 100-serien. De nye traktorer havde førerhuse, der krævede en fabriksbygning med højere loftshøjde, og den tidligere riffelfabrik var også for lille.

På omtrent samme tid blev et fabriksområde på 1,5 hektar ledigt i det lille bysamfund Suolahti, der ligger omkring 40 kilometer nord for Jyväskylä. Selvom Valmet allerede havde reserveret et område i Jyväskylä til en ny fabrik, som man allerede var begyndt at opføre, blev det besluttet at flytte til Suolahti i 1969. Efter udflytning og tilpasning af produktionslinjerne til de nye omgivelser blev den nye fabrik indviet i september 1969. Samtidig fik fabriksområdet også en jernbane, hvorfra togvogne også i dag transporterer traktorer til havnen og videre ud på de globale markeder.

Valmet = Valtion metallitehdas = statens metalværker
1969 var også et vigtigt år i forhold til nye traktormodeller, for det var året, hvor virksomhedens første firehjulstrukne modeller og firecylindrede turbomotorer blev introduceret på Valmets 1100- og 900-modeller, der også var udstyret med et fast sikkerhedsførerhus.

Udflytningen tog 40 år

De næste skridt i udflytningen til landet tog temmelig lang tid. Det næste store spring blev gennemført i 1975, hvor der blev bygget 0,6 hektar nye fabriksarealer. Den nye fabrik blev brugt til produktion af transmissionsdele og samling af transmissioner. Motorerne er altid blevet bygget på Linnavuori-fabrikken i Tampere, hvor produktionen begyndte i 1943.

I årenes løb er fabriksområdet blevet udvidet for at imødekomme de skiftende behov. Den seneste tilføjelse kom i 2006, hvor en ny bygning til teknikcentret stod færdig. Alt i alt består fabrikken i Suolahti nu af omkring 5 hektar indendørs faciliteter, hvilket gør den 3,5 gange større end den oprindelige fabrik. Tidligere boede nogle af medarbejderne også lige ved siden af fabriksområdet, men i dag er der over 2 hektar parkeringspladser i stedet, og de fleste medarbejdere pendler i bil fra Suolahti og Jyväskylä. Selvom det meste af området allerede er blevet bebygget, er omkring en tredjedel stadigvæk dækket af skov, så de landlige omgivelser omkring fabriksområdet er bevaret.

Oprindeligt var det kun produktionen af traktorerne, der blev flyttet ud på landet – ikke alle de øvrige funktioner. Den tekniske afdeling og bearbejdningsafdelingen blev i Jyväskylä.

I dag er alle funktioner placeret i samme område, sådan som det oprindeligt var hensigten, da udflytningen blev planlagt tilbage i 1969. Det kan godt være, at det har taget næsten 40 år at blive helt færdig med flytningen, men som man siger: Det er altid ventetiden værd, hvis man venter på noget godt!

Hvis udflytningen ikke var blevet gennemført i 1969, havde fabrikken ikke haft den nuværende kapacitet.

  1. Teknikcenter
  2. Transmissionsfabrik
  3. Fabrik
  4. Testspor
  5. Kunde servicecenter
  6. Reservedels- og vedligeholdelsescenter