share

Hvordan Traktorkabinen Forbedrer Sikkerhed Og Komfort

I denne blog tager vi et kig på udviklingen af vores traktorkabiner. Hvordan de har ændret sig igennem årene, samt hvordan sikkerheden og komforten for landmændene er blevet forbedret.

Traktorens forhistorie - Heste havde ingen kabine.

Hestetrukne landbrugsredskaber havde ingen kabine og det havde de første traktorer ligeledes heller ikke. Andre fordele ved traktorer var nok til at overbevise landmændene om, at mekanisk kraft var bedre end muskelkraft.  

Gummihjul og andre store forbedringer gjorde traktorerne brugbare året rundt, og motoren kunne køre hele dagen og langt ud på natten. Alle forbedringerne førte til, at landmændenes arbejdsdage blev længere. Forståeligt nok begyndte førerne at lede efter noget de kunne gå i dækning under, når vejret blev for dårligt til at arbejde. Motoren havde også en sekundær funktion udover fremdriften af traktoren, da føreren kunne bruge den som varmekilde og derved holde sig varm under arbejdet, i det til tider, kolde vejr.  
Adskillige ulykker, hvor traktorer væltede, var med til at synliggøre behovet for bedre og øget førersikkerhed. I slutningen af 1970'erne udviklede flere producenter traktorer med førerhuse. Disse blev dog hurtigt videreudviklet, så der var et vist niveau af støjisolering samt opvarmning og nedkøling. I begyndelsen af 1980'erne gik myndighederne ind i sagen, og begyndte at kræve løsninger der var med til at sikre arbejdsmiljøet.

Valmet – En forløber indenfor komfort af traktorkabiner

Valmet var en forløber for at skabe komfortable førerhuse til traktorer. Mindre bedriftsstørrelser og de lange vintre i Finland, tvang landmændene til at søge indtægter fra skovbrug. Sammenlignet med skovarbejde med en hest, gjorde brugen af traktorer til arbejde, at arbejdseffektiviteten blev markant højnet.
Specialiserede traktorer blev dedikeret til skovmaskiner i løbet af 1970'erne og 80'erne. De første Valmet førerhuse, fra midten af 60'erne til slutningen af 1970'erne, indeholdt hele spektret af muligheder, når skovarbejdet skulle udføres: god opvarmning, et smalt design, der passer ind mellem træerne selv på ujævnt terræn, og egnetheden til en halvsporsløsning. Alle disse fordele gjorde 2-hjulstrukket traktorer perfekte til, at dække et behov for trækkraft i et ekstremt glat, snedækket terræn.

Store førerhuse øger ergonomien

4-hjulstræk var den næste innovation, der blev hovedområdet. Den nordiske traktorserie “Volvo BM Valmet” blev lanceret i 1982 og ændrede totalt tilgangen til kabinedesign. Nu hvor der var en stor kabine, kunne man vende sædet og arbejde “baglæns” f.eks. med en kran, endnu en ny opfindelse.

Samtidig blev der lagt mere vægt på førerkomfort, støjisolering og opvarmning. Aircondition var stadig mere en "add-on" funktion i den nordiske serie, men det var allerede ved at blive mere standard ved konkurrenterne, der arbejder på sydeuropæiske eller amerikanske områder. I 1980'erne lancerede de fleste af de store producenter kabinemodeltraktorer, og for dem blev aircondition prioriteret frem for ordentlig opvarmning.

De nordiske serier af kabiner var rummelige og godt opvarmede, men på mindre end 10 år blev 6000- og 8000-serien erstattet af et nyt design. Nu var kabinen mere afrundet og moderne i stilen. Varme-, køle- og klimaanlæg var placeret i taget, hvor det var nemmere at få mere friskt og køligt luft ind i førerhuset.
Med varmelegemet placeret i instrumentbrættet på 05-serien fungerede det godt i kolde klimaer, mens tagvarme gjorde det svært at holde varmen i fødderne. Som ekstraudstyr havde den nye kabine et ekstra varmelegeme – en unik Valtra-funktion, der snart fejrer 35 år! 

05-seriens førerhuse blev leveret af Volvo BM, men den nye generation blev lavet til Valmet og Valtra, af firmaet MSK Cabins, en finsk familieejet virksomhed, som har været vores hjemmeleverandør siden 1960'erne. MSK og Valtra-samarbejdet er stadig rigtig godt i dag.

25 års udvikling – med én traktorkabine!

Fra 1965 til 1990 udviklede "arbejdshesten" sig til et komfortabelt, lydisoleret og airconditioneret førerhus. Den følgende periode fra 1990 til 2015 fastholdt Valtra sin position med ét hovedkoncept, som var under konstant udvikling og forbedring. Et stort skridt fremad for traktorførerens komfort på dette tidspunkt var kabineaffjedring, som til sidst førte til den prisvindende AutoComfort. Lydisolering og aircondition udviklede sig også konstant. På dette tidspunkt blev der foretaget enorme forbedringer af ergonomien ved at introducere Valtra power shuttle, automatiske transmissionsfunktioner og endelig armlænskontrol til transmission, hydraulik og mange andre funktioner.

At være et skridt foran

Det var fortsat vigtigt at opretholde den bedste, sikreste og mest komfortable indstigning i førerhuset. Og muligheden for at arbejde baglæns forblev vigtig. Takket være Valtras udvikling på disse områder, blev der åbnet nye markeder, og det nordiske salg begyndte at få en mindre andel i volumen.

Udviklingen af transmissions- og kontrolsystemet, TwinTrac, fuld bakgear-system blev endnu nemmere at arbejde med og steg i popularitet. Selvom det ikke afspejlede sig så meget i salget, var skovkabinen også en vigtig udvikling. Begge disse var unikke Valtra-funktioner og ikke noget, konkurrenterne kunne tilbyde.

Et spørgsmål forblev dog ubesvaret. Sigtbarheden foran var dårlig, hvilket især var mærkbart ved brug af frontlæsser. På trods af dette har T888-kabinen (vores officielle projektnavn) haft en succesfuld levetid, hvilket har forbedret landmandens arbejdsplads - og siden 2013 er den også blevet produceret i Brasilien til den sydamerikanske Valtra-serie.

Lancering i 2014

Valtras ingeniører og designere arbejdede hårdt på et projekt kaldet 'CM08'. Efter seks års omhyggelig udvikling blev den nye 4. generation af T-serien lanceret med en helt ny kabine. Der var sikker og nem adgang til kabinen og samtidig med et effektivt og ergonomisk design. Der blev lagt enestående opmærksomhed på synlighed, ikke kun ved at lave de størst mulige vinduer, men også ved at gøre det nemt at have overblik over dem under alle forhold! Den har god varme og aircondition med dyser rettet til alle vinduer, gode vinduesviskere og flotte arbejdslys. Kabinen har over en halv kvadratmeter ovenlysvindue, så arbejdet med frontlæsser nu en nem og overskuelig opgave. Det samlede vinduesareal er over 6,2 kvadratmeter, hvilket forbedrer udsynet hele vejen rundt. Det almindeligt anvendte "360 graders synlighed" slogan blev udvidet til "365 dage og nætter synlighed" med god grund!

Særlige funktioner som skovkabinen blev ikke glemt. Tagvinduet var nu en et-stykket polycarbonat løsning på 0,83 kvadratmeter - hvilket giver endnu bedre udsyn ved opgaver baglæns. TwinTrac blev også opdateret med elektrisk styring, hvilket gør de bagerste betjeninger nemmere at justere.

Digital indflydelse i design af traktorens kabine

Tre år senere blev kabinen opdateret til at rumme den revolutionerende SmartTouch-skærm – et helt nyt kontrolarmlæn og ni-tommer touchskærm. Terminalen er nem og intuitiv at bruge, og den indeholder Valtra Guide automatisk styring med et hurtigt voksende antal muligheder for præcisionslandbrug. Udviklingen går ikke langsom. En helt ny ratstamme med A-stolpe-display og sofistikeret interiørbeklædning blev ligeledes lanceret med den nye Q-serie i 2021. Her blev de nye arbejdslygter også introduceret.

Siden lanceringen i 2014 har Valtras T-serie-kabine vist sig at være ekstrem populær. I testkørslen af Q-serien har kunderne rost Q-seriens kabine for dens ligheder med T-serien og fremragende ergonomi samt lette betjening. Book en demo hos din lokale forhandler og prøv selv, hvor ergonomisk og komfortabel kabinen egentlig er.

Prøv en Valtra Q-serie og mærk forskellen!

Oplev selv kabinen i en Q-serie. Skriv dig op til en demo allerede i dag.
Book en demo