Originaldele eller en kopi?
Det lyder måske godt, at du kan spare 150 kroner på et filter. Men er det smart, når du risikerer at ende med en merudgift på måske tusindvis af kroner? Det kan godt blive rigtigt dyrt at spare på reservedele og vedligeholdelse af en traktor, hvis brændstofforbruget for eksempel stiger med 10 procent på grund af et dårligt filter eller hvis motorens levetid bliver kortere.
”Det er måske ikke alle kopireservedele, der er dårlige, men problemet er, at man ikke kan være sikker på kvaliteten. Oliefiltre er et godt eksempel, fordi kvaliteten kan svinge rigtigt meget. Der bliver solgt filtre, der er så dårlige, at de udgør en umiddelbar risiko for traktorens motor. Originalfiltre er det sikre valg, fordi du altid får samme høje kvalitet og de passer nøjagtigt til din Valtra-traktor,” påpeger Jussi Anttonen, som er Sales Manager i AGCO Parts.
Originale reservedele, der monteres af en autoriseret forhandler, er effektive og passer perfekt til Valtra-traktorer. En universalolie, der kan bruges til mange forskellige ting, er altid et kompromis, sammenlignet med en originalolie, der passer perfekt til Valtra-traktorer.
Valtras udviklings-, indkøbs- og reservedelsteam undersøger med jævne mellemrum de filtre, der sælges på markedet. I værste fald er kvaliteten af filtermaterialet så lav, at der kun er en fjerdedel af den nødvendige mængde materiale. Ventilen lader dårlig olie slippe igennem, hætten er adskillige millimeter tyndere, end den skulle være, og der er tilføjet en ekstra, gammel hætte i bunden af filterholderen for at få filteret til at føles lige så tungt som den rigtige vare.
”Det betyder, at når filteret er nyt, løber hovedparten af olien igennem uden at blive filtreret, og effektiviteten af filteret falder hurtigt til så godt som nul. Når man vælger at bruge et filter af den type, svarer det næsten til, at man ikke vedligeholder traktoren. Motoren bliver hurtigt nedslidt. Hvis du sammenligner de penge, du sparer på filteret, med prisen på for eksempel en ny eller renoveret motor, kan de små besparelser vise sig at være virkelig dyre.”
Reservedele i dårlig kvalitet betyder ikke kun en kortere levetid på traktoren. De kan også få brændstofforbruget til at stige eller resultere i lavere ydeevne. Et oliefilter, der er for tæt, bliver hurtigt tilstoppet, og det kan resultere i lavere motorkraft og et brændstofforbrug, der stiger med helt op til 8 procent. Og et filter, der er for tyndt, vil forkorte motorens levetid betydeligt. Det er vigtigt, at der er præcis den rigtige mængde filterpapir og at papirets filtreringseffekt og gennemløbsmodstand er korrekt. På den måde er du sikker på, at oliefilteret fungerer korrekt i hele serviceperioden. Hvis du arbejder under ualmindeligt støvede forhold, anbefaler vi selvfølgelig, at du skifter filteret oftere.
Tekst Tommi Pitenius Foto Valtra archive