Servicekits har allerede været en Valtra-specialitet i 20 år. Nu om dage har konkurrerende traktorbrands og producenter af skovmaskiner og entreprenørmaskiner også indført lignende servicekits.
”Servicekits gør arbejdet nemmere og hurtigere i forhold til både reservedele og vedligeholdelse. Et servicekit indeholder alle de nødvendige dele, så man ikke skal hente hver enkelt del på et reservedelslager. Det gør arbejdet hurtigere og samtidig langt mere effektivt. Servicekits bidrager også til at sikre, at alle de nødvendige dele bliver udskiftet og intet bliver glemt,” siger Jussi Anttonen, Manager, Parts Sales.
Med undtagelse af smøremidler indeholder de enkelte servicekits alle de dele, der skal bruges til service af den pågældende traktormodel, blandt andet luftfiltre, oliefiltre og pakninger. Servicekits kan vælges med serviceintervaller på 500 eller 1.000 timer for ældre traktorer, og med serviceintervaller på 600 eller 1.200 timer for nyere modeller. De enkelte kits indeholder også poser til bortskaffelse af gamle og snavsede filtre.
Valtras reservedelscenter i Suolahti har et stort antal færdige servicekits til forskellige modeller og traktorer i forskellig alder, inklusive kits til større og mindre servicearbejde.
Billigere end at købe de enkelte dele
Det er billigere at købe indholdet samlet i servicekits, end at købe delene enkeltvis. Servicekits sparer også en masse arbejde med at skaffe delene, både fra det centrale lager og hos forhandleren. Valtras servicekits samles på reservedelscentret i Suolahti i Finland.
”Omkring 70 % af vores servicekits sendes til autoriserede værksteder, og de resterende 30 % går direkte til de traktorejere, som selv udfører vedligeholdelsen. Det viser, at professionelle serviceteknikere også foretrækker at bruge dem.”
Servicekits er en nem metode til at holde traktorerne i god stand og fastholde deres videresalgsværdi. Vedligeholdelse er en investering, der tjener sig hjem på både pålidelighed og senere på traktorens gensalgsværdi.