share

Et år i jobbet: Sådan går det med kystredningstraktoren på Thorup Strand

For et år siden blev der leveret fire specialbyggede Valtra til Søværnets Kystredningstjeneste. Vi har været på besøg hos en af traktorerne, der holder til på Thorup Strand, hvor den kører redningsbåden i det barske Vesterhav.

På mange måder er det meget beroligende at høre, at den stærke Valtra T254 på Thorup Strand ikke har været ude at køre meget. Sammenlagt har den kun været i aktion ti gange siden den blev leveret sidste år.

Når brugen af traktoren betyder, at der skal søsættes en redningsbåd i Vesterhavet i forbindelse med en redningsaktion på vandet, er det en god nyhed, at det ikke er blevet til andet end øvelser og andet arbejde for Søværnets specielle Valtra T254 Activ, siden leveringen.

”Vi er utrolig glade for den. Det er en stor opgradering fra vores tidligere traktor, der ikke var nær så kraftig. Den står fast i det bløde sand, og automatgearet betyder, at den hurtigt kan sætte i gang i føret,” fortæller Per Kristensen, Stationsleder for Kystredningstjenesten på Thorup Strand.

Thorup Strands Valtra er en del af en større leverance til Forsvaret i efteråret 2019. Sammenlagt blev der leveret fire Valtra til Forsvaret. En til kystredningstjenesten ved Thorup Strand, en til tjenesten ved Vorupør, en til Fanø og den sidste blev sendt til Den Arktiske Kommando på Grønland.

”Udover at være vandtætte op til en meter, er traktorerne også monteret med søgeprojektør til at lyse, når bådene skal trækkes op om natten og hives ud tidligt om morgenen. Derudover har vi til at starte med fået monteret en stor bagplade på Valtraen ved Thorup Strand. Det skal beskytte traktoren mod den jetbølge, der sendes tilbage mod land, når båden sejler ud,” fortalte Michael Enok, seniorsergent i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse sidste år om indkøbet af forsvarets nye traktorer.

Trækker en redningsbåd, der kan sejle 80 km/t

T254’erens vigtigste job er at søsætte og køre med den store redningsbåd, der sendes ud, når alarmen går for kystredningstjenesten. Redningsbåden har to motorer på hver 445 hk, som både gør den stærkere og hurtigere end selve traktoren. På vandet når båden en topfart på 80 km/t.

Ulig andre havne, hvor der også er kystredningsstationer, fungerer Thorup Strand som ”havn” for bådene. Derfor trækkes og slæbes bådene ud fra stranden, når de skal til havs. Stærkt maskinel er derfor essentielt for at klare arbejdet.

Til dagligt arbejder Per Kristensen på Thorup Strand som ’spilmand’, den person der trækker fiskerkutterne op af vandet og op på stranden.

Blå blink betager børnene

Fordi traktoren oftest står klar til udrykning, hvis der sker noget, er der plads til en rundvisning i lokalerne, hvor gæster kan komme helt tæt på de livsreddende maskiner.

”Jeg har haft nogle børn herinde, der sagde: ’Min far har en grøn traktor’ for at blære sig, men så bliver svaret oftest herfra: ’Det er godt med dig, men har din fars traktor blå blink?’ Hvor jeg så viser de blå blink på traktoren, og så står munden åben,” fortæller Per Kristensen.

Udrykningen bruges kun, når der skal laves passage blandt turister og biler, der kigger på fiskekutterne. Men på stranden sker det ikke tit, så de bruges mest til at imponere de interesserede børn.

”Alt i traktoren kan være livsnødvendigt, hvis vi på et tidspunkt står i en situation, hvor vi skal hurtigt frem eller søge efter mennesker. Indtil videre har vi ikke haft behov for at bruge udstyret og lad os håbe, at det forbliver sådan,” siger Per Kristensen.

At være stationsleder betyder, at man altid er parat til at rykke ud, når alarmen går. Der må højst gå 20 minutter fra alarmen lyder, til redningsbåden er søsat. Kystredningsstationen ved Thorup Strand er bemandet af ni redningsmænd, der alle har et civilt job ved siden af.