Den økologiske mælkeproducent, Karl Nielsen, driver 550 hektar med foderafgrøder til sine kvæg. På marken kører en T254 og en S394, og de store maskiner klarer det belastende arbejde. Karl Nielsen har fuld gennemsigtighed på sine traktorer med en leasingaftale, der dækker service i fem år.
På den økologiske mælkeproduktion, Havbjerg, ved Ørnhøj, Vestjylland passer 3. generation mælkeproducent, Karl Nielsen 375 sortbrogede malkekøer og dyrker 550 hektar græs, majs og korn til primært eget foderforbrug. Karl Nielsen har været økolog siden 1997, hvor han omlagde sin produktion, fordi der dengang var tilskud til økologisk mælkeproduktion.
Nu er Karl Nielsen økolog, fordi han kan lide at drive landbrug efter det økologiske tankesæt. Markerne bliver dyrket med hjælp fra en spritny Valtra S394 til at klare gyllekørsel og skårlægning mens en Valtra T254 fra 2019 pløjer, sår og harver jorden. På bedriften og som foderblander står en seks år gammel Valtra N163.
”Jeg har valgt de største traktorer til markarbejdet, fordi de er gode til det mest belastende arbejde. At køre med en gyllevogn er hårdt arbejde, og derfor skal det være en stærk traktor, der trækker den. En større traktor er bygget til at holde til tungt og krævende arbejde. Hvis en lille traktor skulle klare det samme arbejde, tror jeg hurtigere, at de ville udtjene deres værdi,” siger Karl Nielsen.
Han har kørt med Valtra i snart 22 år.
”Jeg er meget glad for at for at køre i Valtra, der opfylder de krav, jeg sætter for mine maskiner. Kvaliteten og teknologien er i top, og så har jeg selvfølgelig en bror, der er forhandler af mærket. Så første gang valgte jeg Valtra, fordi jeg gerne ville støtte min bror og hans virksomhed, men jeg har ikke fortrudt mit valg et sekund siden,” siger Karl Nielsen.
Leasingaftale med serviceaftale
På de to seneste traktorindkøb har Karl Nielsen tegnet en leasingaftale med en femårig serviceaftale. Han tog valget for at skabe klarhed over omkostningerne ved traktorerne.”På den måde ved jeg altid, hvad traktoren koster hver måned. Jeg har fuldt overblik over mine omkostninger på traktorerne de næste fem år. Jeg kan godt lide, at det er driftssikkert og budgetsikkert, og banken kan også godt lide, at der er en systematisk overblik over, hvad det koster for mig,” siger Karl Nielsen.
Leasingaftalen indeholder både forsikring og service de næste fem år. Servicedelen varetages direkte fra værkstedet af Holmsland Maskinforretning. Det giver den bedste service.
”Jeg valgte at få det på min T254 og senere på min S394, og jeg tror, jeg begynder at køre med det fremadrettet, når jeg skal investere i nye traktorer. Det er en sikkerhed at vide, hvad mine udgifter er,” siger Karl Nielsen.
22 år med Valtra – udviklingen er tydelig
I 2021 fejrer Valtra sin 70-års fødselsdag i hele verden. Siden begyndelsen i 1951 er der sket en enorm udvikling i traktorproduktionen, der matcher den udvikling landbruget ligeledes har undergået. Især de seneste 30 år har traktorerne udviklet sig til at blive mere teknisk velfunderede og stærkere.Karl Nielsen har bemærket udviklingen i løbet af de 22 år, han har kørt Valtra.
”Valtra har ikke været dem, der kom først med de nyeste gadgets og elektronik. I stedet har jeg følt, at de i stedet ville være sikre på, at det de tilbød virkede. Det er helt sikkert, at nogle af de mærker der har været hurtigst fremme med ny elektronik, også har leveret det utroligt dyrt. Der har Valtra været godt til at spørge sig selv: Hvad har landmanden brug for i marken? Så leverer vi det i vores maskiner,” siger Karl Nielsen.
Han nævner specifikt den trinløse transmission som Karl Nielsen kun har tilgængeligt i sin S’er.
”I min T’er har jeg ikke brug for at benytte trinløs transmission, da det ikke giver mening til de opgaver, jeg bruger den i. Men i min S’er vil jeg meget nødigt undvære det,” siger Karl Nielsen.
Derudover er Karl Nielsen virkelig glad for GPS’en i sine traktorer.
”Jeg har GPS i dem alle sammen, og det kan vi slet ikke undvære. Vi tjener ikke nødvendigvis flere penge på at have GPS i vores traktorer, men hvis min markmand skal ud at køre mange timer i marken, så er GPS et vigtigt redskab,” fortæller Karl Nielsen og fortsætter:
”Der er sket meget med Valtras GPS. De nye kører virkelig godt. De er driftsikre og nøjagtigheden er meget høj. Førhen havde vi flere udfald forskellige steder på marken, men det sker aldrig med den nye. Og den er utrolig hurtig til at rette op og ind.”