Fabrikken i Suolahti i Finland producerer en ny Valtra traktor fra A-, N- eller T-serien hvert 12. minut. Anlægget kører seks dage om ugen med et enkelt skift. Ud over monteringsanlægget er Suolahti også hjemsted for ingeniørcentret, transmissionsfremstilling og reservedelscentret. I alt arbejder omkring 950 ansatte i Suolahti.
Motor og transmission monteres
I den første fase af produktionen kobler to mekanikere transmissionen, der kommer fra det tilstødende transmissionsanlæg til motoren, som leveres fra AGCO Power- motorfabrikken i Linnavuori, Finland. Transmissionen kommer ind og bliver placeret på monteringslinjen fra venstre side og motoren kommer fra højre side. Transmissionen er en del af chassiet. Frontenden, koblingsdelene samt motorens SCR-system bliver også monteret i denne første fase.Foraksel
Foraksler monteres i starten af samlebåndet. Kunder kan specificere enten en standard foraksel, en foraksel med hydraulisk affjedring eller en luftaffjedrede foraksel. Hver traktor, der er samlet på linjen, er skræddersyet efter hver enkelt kundes individuelle specifikationer. A-, N- og T-serien er alle samlet på samme linje.Maling
Hvert chassis gennemgår syv trin i overfladebehandling: nano-tech polymerbehandling, overfladebehandling, robotmaling, inspektion, tre faser af tørring og afkøling. Vask og nano-tech polymerbehandling skaber den perfekte overflade til påføring af maling. Herefter tørres chassiset, og ikke-malebar dele tapes over. To robotter påfører derefter 7 til 8 liter maling på hvert chassis i sprøjtekabinen.Kabiner
Førerhuset leveres af Maaseudun Kone Oy, som ligger cirka 200 kilometer fra Suolahti. Hver førerhus leveres ”just in time” (lige til tiden) i henhold til hver enkelt kundeordre, ligesom motorer, dæk og andre større komponenter. Just in time betyder logistik, at komponenter leveres til monteringsanlægget, når det er nødvendigt på samlebåndet, hvilket minimerer lagrene. Valtra har 230 leverandører, hvoraf 60 procent er finske.Komponenter
Mindre komponenter opsamles fra såkaldte ”supermarkeder” langs siderne af produktionsanlægget og leveres til samlebåndet enten ved manuelt betjente eller automatiserede vogne. I ”supermarkederne” er der små skærme på hylderne, der angiver, hvor hver komponent kan findes, hvor mange der er behov for, og hvor de er nødvendige langs samlebåndet. Systemet læser kundens ordre, da de nødvendige dele varierer afhængigt af hvilke specifikationer kunden har valgt til sin traktor. Så mange forskellige kombinationer af specifikationer og muligheder er tilgængelige såvel som landespecifikke forskelle, at hver traktor i praksis er individuel.Dæk
Når den pågældende traktor er på samlebåndet, ankommer dækkene til montering i slutfasen af produktionsanlægget. Kunder kan specificere Mitas-, Trelleborg-, Michelin-, Nokian- eller Bridgestone-dæk, afhængig af kundens behov og ønsker.Test
Hver traktor bliver testkørt efter den har forladt samlebåndet. Inden da testes hver transmission, motor og førerhus individuelt. Traktoren skal passere gennem fire såkaldte kvalitetsporte langs samlebåndet. Testkøretiden varer i ca. 50 minutter, og mellem 500 og 800 individuelle områder inspiceres afhængigt af traktormodel og specifikationer. Efter prøvekørsel gennemgår traktoren en visuel inspektion, bremserne testes på ruller, samt en færdig kalibrering af traktoren.Suolahti fabrik
- Det tager omkring 8 timer at producerer en traktor.
- Cirka 300 medarbejdere arbejder i samleområdet.
- Cirka 90 procent af traktorerne eksporteres.