Christian Johansen begyndte som maskinmekanikerlærling hos den lokale maskinforhandler tilbage i 90’erne, da han kun var teenager. I år har han været hos selvsamme maskinforhandler i 33 år, og det lader ikke til, at han stopper før pensionsalderen indtræffer. Efter mere end tre årtier på samme arbejdsplads har han oplevet, hvordan både arbejdspladsen, branchen og traktorerne har udviklet sig.
Hver morgen startede Christian Johansen sin knallert og kørte i al slags vejr turen fra Mariager til Hobro. Han var 16 år, året var 1990, og han havde lige fået en læreplads som maskinmekaniker hos ’Grøn & Madsen’, hvor han blandt andet skulle skrue i Valmet 705. Efter i alt tre og et halvt år i lære på værkstedet stod han ikke kun med et uddannelsesbevis, men også en ansættelseskontrakt, i hånden.
Det er nu 33 år siden, Christian Johansen startede i lære på værkstedet i Hobro. Arbejdspladsen er stadig den samme, det samme er enkelte kollegaer, men derudover er der ikke meget, der er som dengang. Grøn & Madsen blev i 2004 til Agrotek, og Valmet er blevet til Valtra.
Christian Johansen, montør ved Agrotek i Hobro, har skruet i Valtra lige siden han startede på arbejdsmarkedet.
”Selvom jeg modsat de fleste andre aldrig har skiftet job, så har jeg alligevel oplevet masser af ændringer og en stor udvikling i min karriere, for mit job er langt fra det samme, som da jeg startede i 90’erne. Dengang var det meget en ”hardware-opgave” at arbejde med traktorer, hvor det krævede værktøj at løse problemerne. I dag er det i højere grad computere og software, vi skal være eksperter i. Så det har krævet en del kompetenceudvikling og tilvænning igennem årene,” fortæller Christian, der til gengæld har en kæmpe fordel i forhold til de yngre kollegaer, når en ældre traktormodel skal serviceres.
”Fordi jeg var i lære, dengang traktorerne hverken havde GPS eller computere, så har jeg en del erfaring med de lidt ældre modeller. Vi får stadig en del Valtra 8050 til service, og så hjælper jeg gerne de lidt yngre kollegaer med, at løse udfordringen,” forklarer serviceteknikeren.
Christian forklarer samtidig, at de yngre kollegaer er en stor hjælp for ham. For i takt med, at landbrugene bliver større og mere digitaliserede, så stiller det også nogle andre og langt større krav til serviceteknikerne.
”Et par af mine kunder har mere end 30 Valtra-traktorer stående, så når de har brug for hjælp til en eller flere traktorer, så er det med at komme afsted hurtigst muligt, og der er vi altid rigtig flinke til at hjælpe hinanden. Men sådan har vi altid været hos Agrotek – vi samarbejder og hjælper hinanden med at nå i mål med opgaverne, og det er præcis dén kultur, som er årsagen til, at jeg ikke skal nogen vegne,” fortæller Christian.
Kærligheden til Valtra ruster aldrig
Christian har altid haft en forkærlighed for de nordiske traktormærker, og han tænker selv, at grunden til det kan være, at han som barn dagligt kørte rundt på en gammel Volvo-traktor. Traktoren havde hans forældre, fordi de boede på en mindre ejendom uden for Mariager, hvor de også havde omkring 30 køer. Senere solgte de køerne, og faren fik arbejde på den lokale maskinstation, så dét at arbejde med traktorer og landbrug har altid ligget i kortene.
”Jeg har altid haft en stor interesse for maskiner, og jeg elskede at køre traktor, og hvis jeg ikke var blevet servicetekniker, så var jeg nok blevet landmand,” fortæller Christian, der den dag i dag også bor på en mindre ejendom i Bælum i Nordjylland.
Køerne er i dag skiftet ud med heste, og traktoren er naturligvis en Valtra.
”Selvfølgelig har jeg en Valtra derhjemme, for jeg elsker simpelthen Valtra. Jeg tænker, at det er meget naturligt, når jeg har arbejdet med Valtra i så mange år, som jeg har,” siger Christian, der har været med på hele Valtras rejse.
”En af de ting, jeg husker allerbedst igennem årene, var i 1998, da den første HiTech-model med koblingsfrit vendegear kom. Det var kæmpestort, og det var en stor forandring for os alle på værkstedet. Sidenhen har der jo generelt været en stor udvikling af Valtra, men det var også stort sidste år, da vi fik vores nye Q-model,” fortæller Christian og fortsætter:
”Det er altid en stor ting, når der kommer en ny traktormodel. Når den allerførste traktor ankommer til værkstedet, samles vi alle og kigger på den sammen. Og når jeg så skal lave den første service på en ny model, så er der også lidt ekstra kriller i maven.”
Serviceopgaverne stiller i dag store krav til montørerne, men det er noget af det Christian Johansen elsker.
Bilen som kontor
De første mange år i jobbet arbejdede Christian primært på værkstedet. Men i 2004, da maskinforretningen kom til at hedde Agrotek, fik han en ny rolle, hvor han skulle mere ud til kunderne. I dag er han kun sjældent på værkstedet, og blandt kollegaerne er han kendt som ugens gæst.
”Bilen er mit kontor. Jeg kører ca. 700-1000 kilometer om ugen, så jeg bruger mange timer i bilen, og den indeholder alt, hvad jeg skal bruge i løbet af en uge på vejen. Det er min femte servicebil, og jeg holder meget af den tid, jeg tilbringer i den. Med P4 i radioen, varm kaffe i koppen og lakridser i handskerummet, så går dagen let,” siger Christian.
Christian har ingen planer om at skulle nogen vegne, hvad jobbet angår, og han er helt overbevist om, at hans arbejdsliv kommer til både at starte og slutte i Agrotek.
”Nu nærmer jeg mig snart de 50 år, og der er også andre ting, der efterhånden fylder i livet – såsom mit lille barnebarn, som jeg nyder at tilbringe tid sammen med. Men jeg elsker mit arbejde og mine kollegaer. Og det bliver aldrig kedeligt, for der kommer hele tiden nye udfordringer og nye traktorer til,” slutter Christian.
Tekst Valtra DK Foto Privat