Lufthavnen i Ivalo er den nordligst beliggende kommercielle lufthavn i EU. Om vinteren er forholdene ekstremt udfordrende, med temperaturer helt ned til minus 40 °C, masser af sne og omkring en måned om året uden nogen sol overhovedet. Det gør Ivalo til det helt rigtige sted for Valtra til at eksperimentere med automatisk snerydning.
Når det drejer sig om sne, er finsk ekspertise – "snow-how" – et anerkendt koncept i lufthavne i hele verden. Eksempelvis påvirker selv store mængder sne slet ikke flyvningen i Helsinki Lufthavn. I andre lande, hvor sne ikke er så almindeligt og derfor noget, man i mindre grad er forberedt på, kan det resultere i aflysninger og forsinkelser, der varer i dagevis.
"I marts samlede vi et udvalgt team af finske virksomheder med ekspertise på området – Nokian Tyres, snerydningsudstyrsproducenten Vammas (Fortbrand), energiselskabet Neste og lufthavnsoperatøren Finavia – til at eksperimentere med automatiseret snerydning i Ivalo Lufthavn," fortæller Matti Tiitinen, som stod i spidsen for projektet hos Valtra.
Valtra var godt forberedt, for Valtra-traktorer bliver i høj grad anvendt til snerydning på landingsbaner og andre lufthavnsområder. Den automatiske Valtra Guide-styring, ISOBUS-redskabsstyring og SmartTouch-funktioner såsom U-Pilot udgjorde et fremragende udgangspunkt for eksperimentet. Året før havde Valtra allerede afprøvet automatisk snerydning på en vejstrækning ved hastigheder helt op til 73 km/t sammen med Nokian Tyres.
Proof of Concept
Petri Hannukainen, som står i spidsen for Valtras forskningsprojekter, påpeger, at det kun var et indledende eksperiment og ikke et færdigt produkt. Ikke desto mindre beviste eksperimentet, at automatisk snerydning kan lade sig gøre og fortjener at blive undersøgt nærmere i samarbejde med Finavia."Lufthavnsvedligeholdelse kan drage fordel af samme teknologi, som oprindeligt blev udviklet til landbruget. Eksempelvis kan sektionsstyring og variabel mængdestyring være en stor hjælp, når der skal spredes store mængder afisningsmidler. Det er funktioner, lastbiler ikke har, og de har heller ikke automatisk styring," forklarer Petri Hannukainen.
Traktorer er ikke så dyre, og de er mere alsidige, så de kan bruges til flere vedligeholdelsesopgaver i lufthavne, end specialmaskiner kan. De to Valtra T254 Versu-traktorer, der blev anvendt i Ivalo, var udstyret med en Arctic Machine-sneplov foran og en Vammas-fejemaskine bagpå. Hydraulik, el og bremser til redskaberne leverede traktoren uden problemer. Traktorerne var også udstyret med Nokian Hakkapeliitta TRI-dæk, som er verdens første traktordæk, der er specielt udviklet til vinterbrug. Traktorerne blev klargjort på Valtras Unlimited Studio. Det er også muligt at fylde grønt brændstof på traktorerne automatisk ved hjælp af en robot.
Traktorer er det perfekte valg til lufthavnsvedligeholdelse
Anvendelsesområderne for traktorer er blevet udvidet i løbet af de seneste årtier, fra marker til skove, veje i byerne og kommunale opgaver. De seneste år har brugen af traktorer også bredt sig til havne, miner, forsvaret og andre områder. Automatisk styring er nemmere at bruge i afgrænsede miljøer end i for eksempel trafikken eller i skove. Selvkørende traktorer passer perfekt til områder såsom havne og lufthavne, hvor andre aktiviteter også er automatiseret eller bliver fjernstyret."Traktorer er et interessant alternativ i lufthavne, hvor en arbejdsbredde på 4,5 meter er tilstrækkeligt. De overordnede udgifter til traktorer er betydeligt mindre end til lastbiler, og traktorerne er også mere alsidige, fordi de kan bruges til mange andre opgaver såsom snerydning eller vedligeholdelse af græsarealerne om sommeren," påpeger Tero Santamanner, som er Equipment Specialist hos den finske lufthavnsoperatør Finavia.