Fra mark til sne. Til sommer tager en Valtra N154EA på rejse gennem Nordsøen og op igennem det norske hav, når traktoren skal være en del af Forsvarets Arktiske Kommando i Mestersvig, Grønland.
Til vinter vil der køre en Valtra N154EA godt 2.500 kilometer mod nord i Grønland, når den skal løse en række opgaver for Forsvarets Arktiske Kommando i Mestersvig, Grønland. Men først skal den røde Valtra på en rejse med forsyningsskib til sommer, der kun sejler én gang om året til den lille bygd Mestersvig i Østgrønland. Leveringen er en del af et større leveringsprojekt fra Valtra til Forsvaret i løbet af sommeren.
”Traktoren kommer til at erstatte et multikøretøj på basen. Vi har haft brug for en kombination af mange maskiner, der både kan grave, løfte og trække – og det kan en traktor. Generelt er en traktor mere anvendelig og har flere muligheder med sin hydraulik og løsninger med forskellige redskaber,” fortæller Michael Enok, seniorsergent i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, der har stået for indkøbet af forsvarets nye traktor til Grønland.
Ved projektets start, hvor Forsvaret skulle finde nye maskiner til den arktiske kommando, fik udvalget med Michael Enok i spidsen leveret en brugerspecifikation fra lokationens brugere af den nye maskine. De udpegede traktoren som den maskine, der ville kunne udføre jobbet bedst i Grønland. Valtra blev udvalgt til at levere traktoren til Mestersvig efter en udbudsrunde, hvor Forsvaret kiggede på pris og kvalitet.
”Vi er ikke gået efter et specifikt mærke. Det var i stedet prisen og kvaliteten, vi landede på, dette grundet udbudsreglerne, som Forsvaret er underlagt. For os passede Valtras pris og tilhørende kvalitet til det, vi efterspurgte, og AGCO Danmark A/S havde nogle gode overvejelser med i deres tilbud,” siger Michael Enok.
Traktoren skal ikke rydde sne, selvom det vil være dens underlag det meste af tiden på stationen, i stedet skal traktoren bruges til at trække vogne for kommandoen i forbindelse med forskelligt arbejde. Til det kolde og barske grønlandsvejr er den finskproduceret Valtra med rødder i det nordiske klima blevet specialdesignet til at klare kulden, den lange vinter og solrige sommer.
”Vi har fået monteret specielle vinterdæk, fordi den primært skal køre i sne, og så har den fået en vinterpakke med ekstra kabinevarme gennem oliefyr og elruder,” siger Michael Enok.
På grund af den fjerne lokation for traktorens opgaver er det ikke lige nemt at få service. Derfor gennemgår Grønlands teknikerhold i Mestersvig Valtras specifikationer og teknologier på et kursus, så de selv kan servicere traktoren on site i Grønland.