share

Valtra Q-serien er en af de bedste i den seneste sammenligning af traktorer med mange hestekræfter

I en nylig sammenligningstest af seks traktorer med mange hestekræfter, der blev offentliggjort i den respekterede Wochenblatt-artikel, viste Valtra Q-serien sig at være den bedste. Artiklen af Martin Vaupel fra Niedersachsens Landbrugsrådgivning undersøgte seks traktorer i 300 hk-området, herunder Claas Axion 870, Fendt 728 Vario Gen7, John Deere 6R 250, Massey Ferguson 8S.305 VT, New Holland T7.300 og Valtra Q285. Den veludformede afprøvning undersøgte motoreffekten ved en PTO-hastighed på 100 o/min og brændstofforbruget ved kørsel på en standardrute på 16 km med og uden anhænger, ligesom der blev set på den generelle anvendelighed og funktionalitet.

Traktorens bedste brændstoføkonomi

Udstyret med 4 x 250 kg hjulvægte var Q285 den tungeste traktor i testen. På trods af dette havde den et bemærkelsesværdigt lavt dieselforbrug, idet den kun brugte 45 liter over en strækning på 100 km. Korrigeret for vægtforskelle var Q285's forbrug det bedste i testen med 4,08 l pr. ton pr. 100 km. Den klarede sig også usædvanligt godt, når den trak en vogn, med et forbrug på 1,70 l/100 km/t, det næstlaveste i testen.

Effektivitet ved PTO-arbejde

Valtra Q285-modellen klarede sig glimrende i testen. Ved 1.000 o/min PTO opnåede den en maksimal effekt på 255 hk. Når PTO-hastigheden blev reduceret til 600 o/min, faldt den tilgængelige effekt til 180 hk, en reduktion på kun 29 % sammenlignet med den gennemsnitlige reduktion på 33 % blandt alle testkandidaterne (uden boost). Ved måling af dieselforbruget havde Valtra 0,21 l/hk/t og opnåede dermed en respektabel midterplacering.

Manøvredygtighed og imponerende venderadius

På trods af at Q285 var den længste traktor i testen med 6,05 m, viste den sig at være yderst manøvredygtig og opnåede den næstbedste venderadius på 12,58 m. Selv med hjulvægte på i alt 1 ton, opretholdt den en respektabel nyttelast på næsten 5 ton. De seks testkørere vurderede konsekvent Q285 højt for dens køreegenskaber og komfort og gav den en samlet karakter på 2,2 på en skala, hvor 1 er det bedste og 5 er det værste.

Kabinekomfort og ergonomi

Det store display i A-stolpen var en anden funktion, der blev fremhævet i testen. Testkørerne satte pris på, at displayet var placeret i øjenhøjde, så det var nemt at læse. Desuden bemærkede man, at "Under kørslen skjuler A-stolpens display automatisk unødvendige oplysninger, så føreren kan koncentrere sig om vejen - fantastisk!"

Ved første øjekast var testkørerne usikre på, hvorfor Q285's kørehåndtag så sådan ud, men under testen viste det sig at være ergonomisk udformet. Testen fremhævede, at håndtaget er let at håndtere, og at alle de vigtige knapper, herunder dem til fartpilot, kraftudtag og hydraulik, er inden for rækkevidde af førerens tommelfinger. Testkørerne var også glade for, at knapperne er formet forskelligt for at give en sikker og intuitiv betjening.

Q285's opvarmningsevne viste sig også at være meget imponerende, idet kabinetemperaturen steg med 1,85 grader pr. minut under testen. Testen roste også den nemme udskiftning af kabinefilteret, som er placeret på venstre side af taget, og bemærkede især, at der ikke var nogen skruer, der skulle løsnes.

Q285's SmartTouch-terminal blev også fremhævet i testen med lettilgængelige funktioner og indstillinger.  Dataoverførslen i Valtra Q-serien var enkel, klar og velstruktureret og fungerede uden problemer.

Hydraulik og sammenkobling

De hydrauliske sidestabilisatorer fra Valtra Unlimited på Q285 blev meget værdsat. De styres ganske enkelt via ISOBUS i SmartTouch-terminalen. Testen roste muligheden for at justere de to nederste led samtidigt eller individuelt. Betjeningen og manøvreringen ved på- og afmontering af redskaber blev generelt vurderet som god.

Konklusioner fra 300 hk traktortest offentliggjort i Wochenblatt

Den offentliggjorte test konkluderer, at alle testede traktorer i 300 hk-kategorien klarede sig beundringsværdigt. Undersøgelsen forklarer, at der ikke kåres en enkelt vinder, da hver traktor har individuelle fordele, som vil appellere til forskellige bedriftsledere og chauffører i forskellige situationer. Valtra Q285 klarede sig dog særligt godt inden for områderne fremragende brændstoføkonomi, meget god manøvredygtighed og kørekomfort - herunder hurtig opvarmning af kabinen samt brugervenlig teknologi og dataoverførsel.

Abonnenter kan læse hele artiklen (på tysk) af Martin Vaupel fra Niedersachsens landbrugskammer i den respekterede Wochenblatt-publikation her.