Sikker og mere bæredygtig lufthavnsvedligeholdelse Valtra og Nokian Dæk går sammen om et autostyreret snerydningsprojekt
Robotstøvsugere og græsslåmaskiner er allerede virkelighed, men kan den samme idé anvendes på en 7-ton maskine, der rydder en landingsbane for sne? For at bevise at det kan man, indgik Valtra og Nokian Tyres samarbejde med tre andre finske virksomheder i marts 2019 i et fælles proof-of-concept-projekt i EU's nordligste lufthavn. To autostyreret Valtra T254 Versu udstyret med Nokian Hakkapeliitta TRI-dæk, som hver trækker en 4,5 m bred fejemaskine ryddet landingsbanen ved Ivalo lufthavn i det finske Lapland.
Baggrund
Vintrene i Finland kan være meget lange, med mange dele af landet permanent dækket af sne i 150 og op til 200 dage om året. ”Som lufthavnsoperatør er vi nødt til at skabe sommerforhold på finske landingsbaner, selvom det er midt på vinteren. For at imødegå denne udfordring søger vi konstant efter nye løsninger, der understøtter vores snekendskab i verdensklasse ”, siger Henri Hansson, teknisk direktør for Finavia, organisationen, der er ansvarlig for at vedligeholde størstedelen af de finske lufthavne.
Ideen til projektet ”Runway Snowbot” opstod mellem en gruppe finske topeksperter, hver specialister inden for deres eget felt, og hver med en dyb forståelse af nordiske klimaforhold: Valtra, Nokian Dæk, Vammas (Fortbrand), samt verdens mest bæredygtige energiselskab Neste og Finavia.
Mod mere bæredygtig vedligeholdelse af landingsbaner
”Runway Snowbot er et bevis på koncept, der viser, at ved at kombinere know-how fra fem finske virksomheder kan landingsbaner ryddes på en ny måde - mere sikkert, mere bæredygtigt, mere økonomisk og mere komfortabelt”, siger Matti Tiitinen, Senior Brand Business Manager, Valtra Scandinavia, Baltics & Western & Central Europe
Trakterspecialist Valtra har arbejdet med autostyrede traktorer i flere år. Sammen med Nokian Dæk satte begge mærker hastighedsrekorden for ubemandet sne-pløjning i 2018 med en autostyrert T254 Versu udstyret med Nokian Hakkapeliitta TRI-dæk. Til projektet “Runway Snowbot” havde Valtra SmartTouch-funktioner såsom Valtra guide med centimeter præcision, Isobus redskabsstyring teknologien der er nødvendig til en kontrolleret rydning af foruddefinerede ruter.
Med Nokian Hakkapeliitta TRI-dæk, verdens første vinterdæk til traktor, har det autostyreret snerydningsprojekt fået det greb og nøjagtighed, der kræves til sikker førerløs traktordrift - samtidig med at det er skånsomt for asfalten. ”Uden at chaufføren foretager instinktive korrektioner til styring og gashåndtering, skal dækkene tilbyde meget forudsigelig håndtering”, siger Toni Silfverberg, chef for salg og marketing, Nokian Heavy Tyres Ltd. af Nokian Hakkapeliitta TRI og vores bæredygtige fremstillingsproces er alle medvirkende til den samlede økonomi og bæredygtighed. "
Både Valtra og Vammas fejemaskine brugte Neste MY Renewable Diesel, som reducerer drivhusgasemissionerne ca. 90% sammenlignet med fossil diesel.
Resultaterne
Testene, der blev udført i vinteren 2018–2019, viste sig at være succesrige for alle deltagende parter. Selvom projektet endnu ikke er helt klar til kommerciel implementering baner det vejen for en ny måde at tænke på.
”Traktorer er et interessant alternativ til lufthavnsflåder, hvor arbejdsbredderne på 4,5 meter er tilstrækkelige. Traktorer er betydeligt billigere med de samlede ejeromkostninger end lastbiler og meget mere alsidige, da de kan bruges til andre opgaver såsom snerydning eller glæsslåning om sommeren ”, kommenterer Tero Santamanner, Finavia Machine Equipment Specialist.
”Project Runway Snowbot var det andet projekt om autostyreret drift og problemfri spil mellem Valtra-traktorer og Nokian Dæk”, kommenterer Matti Tiitinen og Toni Silfverberg. ”Fremtiden vil bringe flere og flere autostyreret applikationer, og vi er klar til de krav, de stiller.”
Mere information
Projekt website, fotos og video: