Få fuldt udbytte af den nyeste dækteknologi med Valtras dæktryksregulering
Automatisk dæktryksregulering på din nye Valtra-traktor er til gavn for både jorden, produktivitet og ikke mindst økonomien. Justér dæktrykket til den enkelte opgave uden at forlade traktoren.
Siden slutning af 2022 har det været muligt at få installeret dæktryksregulering på din Valtra-traktor, når du køber din N-, T- eller Q-serie traktor igennem Valtras Unlimited Studio. Dæktryksregulering udmærker sig særligt ved, at man kan justere dæktrykket direkte fra SmartTouch armlænet i kabinen.
Den nye mulighed for at få installeret dæktryksregulering vækker stor glæde hos Bent Henneberg, der er salgs- og produktspecialist for Valtra i Danmark. Han ser mange fordele for anvendelsen af systemet.
”Tidligere har man manuelt skulle indstille sit dæktryk, hvilket har resulteret i, at mange har kørt med det samme dæktryk, uanset om der køres i marken eller på vejen. Det kan give strukturskader og ikke mindst øget slitage på dækkene, der kan minimere deres levetid,” fortæller Bent Henneberg fra Valtra.
”Det er helt nyt, at vi nu kan tilbyde vores kunder automatisk dæktryksregulering, der tilsluttes via ISOBUS. Det er meget nemt at arbejde med og dæktrykket indstilles fra SmartTouch-skærmen inde i kabinen. Det gør det supernemt at skifte dæktryk afhængigt om du kører på vejen eller i marken,” siger Valtras salgs- og produktspecialist.”
Optimal udnyttelse af både dæk og traktor
Ved at benytte sig af Valtras automatiserede dæktryksregulering, udnytter brugeren i langt højere grad den nye VF dækteknologi som mange traktordæk kommer med i dag. Den nye teknologi betyder, at de har en utrolig stor alsidighed og har i forhold til tidligere, en stor fleksibilitet, der kan holde til at håndtere mange skift af dæktryk uden at blive beskadiget – inklusiv at udfører opgaver, som kræver et meget lavt dæktryk:
”Det er en kæmpe fordel at køre med lavt dæktryk i marken. Udover at den store trædeflade giver en skånsom overkørsel af marken, så giver det lave dæktryk også en bedre udnyttelse af traktoren. Det skyldes, at den store trædeflade giver mulighed for at overføre mere trækkraft fra traktoren, og det er særligt en fordel, når der for eksempel skal køres gylle eller ved høst. På den måde kan et lavt dæktryk både øge effektiviteten, reducere brændstofforbruget og minimere jordpakningen,” forklarer Bent Henneberg.
Dækteknologi til landbrug og entreprenørarbejde
Traktordæk er en stor udgift, derfor skal man naturligvis sørge for at passe godt på dem. Her mener Bent Henneberg også, at dæktryksregulering har en kæmpe fordel, idet funktionen kan skåne de dyre dæk.
”Det er afgørende for dækkenes levetid, at man tilpasser dæktrykket til den enkelte arbejdsopgave. Hvis man kører meget i marken, skal man naturligvis have et lavt dæktryk. Men hvis man samtidig har meget kørsel på vej, kan det slide unødigt meget på dækkene, hvis trykket ikke reguleres herefter. Det samme gør sig gældende for entreprenørarbejde, som ofte forgår på hårdt underlag – her er det også afgørende for dækkenes levetid at dæktrykket reguleres hensigtsmæssigt,” slutter Salgs- og produktspecialist, Bent Henneberg.