share

Far og søn driver marker og maskiner i fællesskab

Mathias er uddannet maskinmekaniker og driver landbrug sammen med sin far. Kombinationen af at have en stor viden om maskiner og en passion for landbrug har fået Mathias til at indgå i et maskin- og landbrugsfællesskab med sin far.

På en gård uden for Thisted bor Mathias Jensen, 32 år. Mathias Jensen er vokset op på egnen, og omkring syv kilometer fra hans gård ligger fødegården, hvor hans far, Henning Jensen på 64, stadig bor.

Ved siden af sit daglige job som maskinmekaniker er Mathias Jensen planteavler og driver gårdens 70 hektar. Klos op ad Mathias’ egne marker ligger faren Hennings marker, og det har givet far og søn anledning til at skabe et godt samarbejde om at drive deres tilsammen 320 hektar med raps, hvede, maltbyg og græs.

Planen er, at den unge landmand og maskinmekaniker på sigt skal overtage farens gård, som er både hans og farens fødegård. Men Mathias Jensen finder også stor værdi og tryghed i at have en anden faglighed i bagagen.

”Jeg er vokset op med landbrug, og det betyder meget for mig. Men jeg er også meget bevidst om, at landbruget kan være en usikker branche, og derfor besluttede jeg mig i sin tid for at uddanne mig til maskinmekaniker. Det giver mig både noget at falde tilbage på, men det giver mig også en viden, som jeg i høj grad kan bruge i mit arbejde som landmand,” forklarer Mathias Jensen.

”Da jeg for år tilbage købte gården, som jeg bor på i dag, fulgte der nogle gamle maskiner med, som trængte til at blive udskiftet. I stedet for at have dobbelt af alting besluttede min far og jeg os for, at vi ville købe maskinerne sammen og drive både marker og maskiner i fællesskab. Og på grund af min viden om maskiner er det i dag mig, der har ansvaret for maskinerne,” siger han.

I dag har far og søn i deres maskinfællesskab fire Valtra-traktorer, en New Holland-mejetærsker, en bigballepresser og en Samson-gyllevogn med fronttank. Fra tid til anden udlejes maskinerne også til opgaver i lokalområdet.

Valtra i generationer

I familien Jensen er der stor tradition for at køre Valtra, og før det var både Volvo og Valmet de foretrukne traktormærker på fødegården.

”Mine forældre har altid kørt Valtra, og det er der en stor tradition for i vores familie. Vi gør det selvsagt, fordi vi er utrolig glade for Valtra, men også fordi vi ser dem som meget driftssikre. Vi har naturligvis været igennem en del forskellige Valtra-traktorer gennem tiden, men alle når at køre 8000-10.000 timer, før vi skifter dem ud,” forklarer Mathias Jensen.

I dag har far og søn i alt fire Valtra-traktorer, som de kører med i markerne omkring Thisted: En Valtra S353, en T254, en T234 og en T174.

”Tre af de i alt fire traktorer er dem, vi primært bruger i marken. Den store S353 er vores ’sæson-traktor’, da den udelukkende kører med gyllevognen og halmpresseren. Vores Valtra T254 kører med ploven meget af tiden, og så kører den også med skårlæggeren i græsmarkerne. Valtra T234 sår i både efterår og forår, og så kører den med sprøjten resten af året,” siger Mathias Jensen og fortsætter:

”Den sidste Valtra er vores T174, og den er med frontlæsser. Den bruger vi dagligt til forskellige opgaver omkring gårdene og til opgaver i forbindelse med de få fedekalve, som min far stadig har. Tidligere havde vi en N-model fra Valtra, men vi erstattede den med en noget større traktor, da det giver os en større fleksibilitet til også at kunne bruge den i marken ved behov,” fortæller han.

Passer godt til alle

Når man som i familien Jensen har kørt Valtra i flere generationer, sker der naturligvis meget med udviklingen af traktorerne undervejs. Men selvom teknologien er blevet mere avanceret de senere år, så er det stadig ikke et problem for de to landmænd.

”Jeg går meget op i, at det ikke bliver for kompliceret og avanceret for min far at anvende udstyret i traktorerne. Men selv ved de nyeste traktorer oplever både jeg og min far, at brugervenligheden er ekstremt høj. Så det er altså slet ikke noget problem for min far,” fortæller Mathias Jensen og fortsætter:

”En anden gevinst ved at køre Valtra er, at vi ikke bruger nær så meget brændstof, som vores naboer fortæller, at de gør. Og det er jo virkelig dejligt at vide, at man kører i en traktor, der er meget brændstofeffektiv,” siger han.