share

Valtra er den ”sjoveste” traktor på markedet

Valg af interiør, dæk, smart farming-udstyr, lygter og farve - mulighederne er mange når Valtra-kunder skal designe og købe ny traktor. Og det er ikke uden grund, for hos landets Valtra-forhandlerne oplever de, at kunderne i højere grad har behov for at kunne tilpasse deres traktorer til specifikke behov og få kompetent rådgivning undervejs.

Valtra N175 D fra Unlimited Studio – designet til Forsvaret. Gravearm og frontskov kan afmonteres på kun 10 minutter. Den har industrimønster-dæk, der er særlig velegnet til vejkørsel, og så er den wrappet i militær-grøn. Foto: Jimmi Ravnborg

Hos Valtra-forhandleren Karl Mertz har de igennem de seneste år erfaret, at deres kunders behov har ændret sig. Landbrugene er blevet større, og det samme er kravene til traktorerne. Kunderne har i langt højere grad et behov for at kunne tilpasse deres traktorer præcis til de aktuelle behov, samtidig med at de stiller krav til professionel og kompetent rådgivning både før, under og efter købet af en Valtra.

Martin Glüsing, der er Valtra-specialist hos traktorforhandleren Karl Mertz på Sjælland og øerne, mener at de højnede krav er kommet i takt med, at landbrugene er vokset, blevet mere professionelle og at der dermed bruges flere timer i traktoren. 

”Vi oplever, at mange sælger deres mindre traktorer, for at opgradere til større traktorer med mere udstyr og komfort. Det tror jeg blandt andet skyldes, at man tilbringer mange timer i traktoren, så der skal ikke mangle noget når det kommer til komfort i form af luftaffjedret foraksel og kabine – som Valtra jo er kendt for,” siger Martin Glüsing, der selv er landbrugsuddannet og har arbejdet som Valtra-specialist hos Karl Mertz de seneste 3 år.

”Det integrerede Smart Farming-udstyr gør efterhånden meget af arbejdet for dig, og derfor er traktoren også blevet en slags rullende kontor, hvor man kan foretage opkald og lytte til nyheder. I den forbindelse oplever vi også, at kunderne i højere grad selv vil designe, hvordan det hele skal fungere og se ud,” fortæller Valtra-specialisten. 

En verden af fabriksmonterede muligheder

Når man køber en ny Valtra har man mulighed for at få fabriksmonteret brugertilpassede funktioner og udstyr, og det er den eneste traktor på markedet, der kan tilbyde det. Valtra kalder det for ’Valtra Unlimited’, fordi der, som navnet antyder, er uanede muligheder for at få brugertilpasset alt lige fra interiør, diverse udstyr herunder og til Smart Farming, dæk og lygter til farven på traktoren. Og det hele laves på fabrikken, så kunderne efterfølgende undgår at få lavet dyre lokale værkstedløsninger.

Martin Glüsing, der til dagligt arbejder med salg af Valtra-traktorer er meget begejstret for at kunne tilbyde kunderne brugertilpassede traktorer – det handler blot om at kunne finde frem til behovet hos den enkelte kunde.

”Traktor-kunder i dag er dybt professionelle og stiller store krav til deres traktorer, men det er dog ikke altid at de kender til alle de muligheder, der findes. Det handler derfor om, at vi får skabt en god dialog om, hvad deres konkrete behov er - så kan vi få lavet præcis den traktor, der passer til dem,” forklarer Martin Glüsing, der tidligere i sin karriere har arbejdet med et andet traktormærke, men som mener, at Valtra er den sjoveste traktor at arbejde med.

”Valtra er langt fra en stangvare og når en kunde er på udkig efter en ny traktor, får jeg i min dialog med den pågældende et unikt indblik i deres verden. Det er spændende at tale om deres individuelle behov, der gør, at vi sammen kan få lavet præcis den traktor, der passer til kundens behov og krav. Det gør Valtra til den sjoveste traktor at arbejde med, for der findes ingen anden traktor hvor man på samme måde kan tænke ud af boksen, uden at det koster, så jorden ryster,” siger Martin Glüsing.  

Man kan ikke være landsbysmed og lave alt

At arbejde med professionelle landbrug stiller generelt store krav til videns- og serviceniveauet hos traktorforhandlerne.

For Martin Glüsing betyder det meget at kunne give professionel og kompetent rådgivning både før, under og efter et traktorsalg, men han er dog samtidig meget bevidst om, at man ikke kan være landsbysmed og lave alt - derfor har han bl.a. kollegaen Thomas Rasmussen, der er ansvarlig for eftermarkedet.

Thomas Rasmussen arbejder udelukkende med GPS og service hos kunderne, og hjælper bl.a. med opsætning af GPS på nye traktorer, så de hurtigt muligt kan komme i gang med at bruge redskaberne såsom Valtra Guide, Smart Turn, Auto U-Pilot og sektionskontrol. Derudover laver Thomas løbende brugerkurser til GPS for kunderne.   

”Maskinerne er efterhånden blevet så komplekse og udstyret så avanceret, at det kræver at man har specialister på de enkelte områder. Jeg ved selv rigtig meget, og kan også hjælpe langt hen ad vejen, men hvis der opstår mere komplekse udfordringer, så skal vi selvfølgelig have en specialist på banen – og her er det godt, at vi har Thomas,” siger Martin Glüsing og fortsætter:

”Vores arbejde består i høj grad af at vejlede og hjælpe kunden. Men vi skal også dygtiggøre dem, for hvis vi sælger dem en Valtra-traktor som de efterfølgende ikke har kompetencerne til at bruge, så kan det hele være ligegyldigt, og så har vi ikke gjort vores arbejde godt nok,” slutter Martin Glüsing.