Valtra fejrer 70-års jubilæum – med intelligente løsninger som omdrejningspunkt
70 år med kunden i centrum
29 januar 2021
I 2021 runder Valtra de 70 år, og virksomheden fejrer jubilæet på mange forskellige måder i årets løb. For 70 år siden var der fokus på mekanisering af landbruget. Senere er fokus skiftet til blandt andet forbedring af sikkerheden under arbejdet, vækst i de enkelte landbrug og overordnet fremgang i landbrugssektoren.
Valtras teknologier og serviceydelser har altid opfyldt kundernes behov. Men det er i de seneste 10 år, de største fremskridt er blevet opnået. I de kommende år forudser Valtra, at digitalisering og såkaldt Precision Farming-teknologi kommer til at ændre landbruget i betydelig grad.
We are making big investments in our factory in Suolahti, Finland. The new logistics centre was just launched, and a new paint shop will begin construction this summer
"Den udvikling, der begyndte for 70 år siden, fortsætter – og den går hurtigere end nogensinde. Takket være vores løbende og konstante udviklingsarbejde er vores traktorer nu nået til femte generation. Nu forventer vores kunder intelligente løsninger af Valtra. Vi investerer i øjeblikket store beløb i vores fabrik i Suolahti i Finland. Det nye logistikcenter er netop blevet taget i brug, og til sommer går vi i gang med at bygge et nyt maleanlæg," fortæller adm. direktør Jari Rautjärvi.
Fokus på kunden – nu og i fremtiden
Valtra, der dengang hed Valmet, begyndte at serieproducere traktorer i 1951 i den finske by Jyväskylä. Den første model var Valmet 15. Som navnet antyder, havde den 15 hk, og den var udviklet til at erstatte en hest ude på de små gårde. Helt fra begyndelsen var der fuldt fokus på kunderne og deres behov, og der blev indført konstruktionsløsninger, som Valtra stadigvæk er kendt for: Frihøjden er stor nok til skovarbejde, og traktoren var også perfekt til vedligeholdelsesarbejde på veje. Senere gav bedre ergonomi og plads i førerhuset større sikkerhed og gjorde det muligt for landmanden at arbejde i længere tid.
Valtra har altid haft et specielt tæt forhold til sine kunder. I den første del af 1990'erne blev der indført et kundebestillingssystem. Det betød, at fabrikken ikke producerede traktorer til lager; i stedet blev hver eneste traktor bestilt og fremstillet til en bestemt kunde. Takket være det banebrydende kundebestillingssystem havde traktorfabrikken altid nøjagtige oplysninger om, hvad kunden helt præcist havde brug for. En meget stor del af medarbejderne i produktudviklingen og produktionen kom selv fra en landbrugsbaggrund, så de havde en rigtigt god forståelse for og indsigt i, hvad en landmand har brug for.
Fokus på kundens ønsker og behov har været udgangspunktet for udvikling af nye produkter helt op til i dag. Kunderne var afgørende for, hvordan traktorerne i fjerde generation og det pris¬vindende SmartTouch-armlæn blev udviklet. Både 4. generation-traktorerne og det brugervenlige SmartTouch-armlæn har været bestsellere og har opnået en lang række branchepriser og anerkendelser. I dag kan man se Valtras fokus på kunderne i det brede sortiment af tilbehør og de mange valgmuligheder samt i vores Unlimited Studio, hvor hver tredje traktor, der bliver produceret på fabrikken i Suolahti, nu bliver skræddersyet efter kundens specifikke anvisninger og ønsker. Skræddersyede Valtra-løsninger anvendes til en lang række forskellige opgaver inden for landbrug, entreprenørarbejde, lufthavnsvedligeholdelse og endda i forsvaret. Den kunde¬fokuserede tilgang kan også ses i udviklingen af vedligeholdelsesydelser og digitale service¬ydelser såsom Valtra Connect. Og udviklingen fortsætter for fuld fart, for Valtra arbejder hele tiden på at forbedre serviceydelserne og levere traktorer, der opfylder kundernes ønsker og behov.
Hvad bliver det næste? Nye love og bestemmelser, for eksempel EU's grønne pagt, globale miljøstandarder, ændringer i vejret og i betingelserne for landbruget, betyder nye udfordringer i landmændenes dagligdag. "Begrænsninger for anvendelsen af kunstgødning og sprøjtning og behovet for at hæve afkastet af jorden er drivkræfter for indførelsen af Precision Farming, og det resulterer i en forbedring af rentabiliteten. Vores kunder har brug for intelligente traktorer og ubesværet overførsel af data mellem traktorerne og gårdens administrationsprogrammer. Valtra-løsninger som for eksempel SmartTouch, autopiloten Valtra Guide og Smart Farming-teknologi såsom Valtra Connect hjælper landmændene med at opnå de mål," forklarer Mikko Lehikoinen, Director, Sales & Marketing. "Andelen af intelligente løsninger stiger hastigt, og Valtra går i spidsen for udviklingen."
Forhandlerne er en vigtig del af kundeoplevelsen
En afgørende del af kundeoplevelsen er professionel service, levering af reservedele og salg af traktorer. Valtra har udviklet sit forhandlernet på aktiv vis.
"Valtras salgs- og servicemedarbejdere arbejder med nye digitale værktøjer, der giver en endnu bedre kundeoplevelse. Og forhandlerne kan bruge værktøjerne til at reducere servicebehovet, fjernaktivere Precision Farming-teknologier og konfigurere en traktor, inklusive service- og finansieringsmuligheder, der kan tilpasses, så den passer perfekt til det enkelte landbrug. Kunderne kan også vælge at aktivere yderligere funktioner på deres SmartTouch-traktorer – specifikationerne kan udvides og opgraderes i takt med kundens behov for forskellige Smart Farming-funktioner," fortæller Mikko Lehikoinen.
Lanceringen af de nye digitale værktøjer blev påbegyndt hos udvalgte Valtra-forhandlere i Tyskland, Frankrig og Storbritannien i 2020, og udvikling og implementering af værktøjerne vil fortsætte i resten af Europa i år.
Der har også være ændringer i Valtras distributionsnetværk. Valtra øger kundeengagementet ved at udpege nye distributører i blandt andet Frankrig, Storbritannien og Irak.
"Valtra er blevet et attraktivt valg for mange distributører, og vi er fast besluttede på at tage skridt, der vil resultere i vækst," erklærer Mikko Lehikoinen.
Specialudstyret jubilæumsmodel i T-serien
For at markere 70-års jubilæet fremstiller Valtra 70 specialudstyrede "Limited Redition"-traktorer. Jubilæumsmodellerne er fra T-serien (T174e til og med T254), og de vil blive solgt over hele verden.
De specialudstyrede jubilæumsmodeller får en dybrød metallak, der vækker minder om de klassiske Valtra-traktorer fra for 70 år siden. Den røde farve fremhæves også i traktorens detaljer, blandt andet i det indvendige lys og syningerne på læderet i førerhuset. Jubilæumsmodellen har sorte fælge og et Limited Redition-mærkat i rustfrit stål.